Tankar

Jag tänker ofta på hur man vet att dom vänner man har, är ens riktiga vänner. Jag menar den enda man faktiskt kan lita på är ju sig själv. Då är det ju bara jag som bestämmer vad, när och om någonting ska komma ut..
Men vill man verkligen prata med sina vänner om något.. hur ska man veta vem man ska prata med? Hur ska man veta att denna person verkligen kommer hålla tyst om det och aldrig berätta för någon. Hur ska man veta om man kan lita på denna person?
Det är något jag brukar fundera på ibland. När någon säger "du kan lita på mig eller du kan berätta allt för mig" kan man verkligen lita på att dom verkligen inte berättar för någon? Jag är själv inte säker på det, för jag har själv vart med om att "vänner" sviker, berättar för andra det man berättat i förtroende till någon.. Jag vet hur det känns, jag vet även att det är något jag aldrig kommer att göra. För jag tycker det är lågt, riktigt lågt att göra något sådant., så är det något jag vet så är det att jag aldrig kommer svika en vän och berätta något som den sagt i förtroende till mig, det kommer jag aldrig i mitt liv att göra, vem det än gäller, vän som ovän.

Jag har aldrig berättat allt för en vän, inte ens mina bästa vänner.. och det kommer jag aldrig att göra. Dom tror att dom vet så mycket om mitt liv, om hur jag är osv.. men egentligen vet dom bara en jätte liten del om mitt liv. För jag berättar inte allt.. inte alls mycket, och det är just de.. jag har svårt att lita på folk.. jätte svårt.
Jag har själv vart med om att folk svikit, vänner kommer och går, det är inte alla man har kvar, och när man berättar för någon om något som man inte vill ska komma ut så vet man inte om den vännen kommer vara kvar hela livet.. och om vänner försvinner.. vad kan då hända med det du sagt i förtroende till den?
Det är just därför jag aldrig berättar för mina vänner om allt i mitt liv.. det finns personer i mitt liv som jag känner att jag kan berätta allting för.. men någonting inom mig säger att jag inte ska göra det, för jag vet fortfarande inte om jag verkligen kan lita på denna person, eller om jag kommer ha kvar denna vän i resten av mitt liv..
Även om jag skulle veta att jag kan lita på denna vän och att jag kommer ha kvar vännen i hela mitt liv, så vet jag inte om jag någonsin skulle kunna berätta allting.. Det är just det att jag har så svårt att lita på människor, det kan vara en nackdel, men jag försöker göra det till en fördel.. för vi vet egentligen inte om vi kan lita på personen, den enda som vet det är den personen.

Självklart finns det olika människor, vissa berättar allt man berättat för, för alla, vissa håller det dom lovat och berättar inte för någon, vissa lyssnar, vissa lyssnar inte, vissa lyssnar men skiter i det som vännen berättar, vissa lyssnar men börjar istället för att hjälpa eller fortsätta lyssna, prata om sig själva, och försöker vara "bättre", har vart med om värre, bättre, roligare, jobbigare händelser..
Jag känner nog människor som är så som jag beskrivit..

Jag kommer aldrig att berätta allt för mina vänner, inte ens min bästa vän.. om man nu kan kalla någon bästa vän. 
Jag ser mig själv som min bästa vän, jag är den enda som vet allt om mig själv, jag bestämmer över mig själv, jag bestämmer om jag vill berätta något, och isåfall hur mycket. Eller om jag bara vill ha det för mig själv.
Det finns alltid personer man tycker mer om än andra, men bästa vän? Jag vet inte.. den enda som jag ser som min bästa vän är mig själv..




- Rebecca


Kommentarer
Postat av: J

Hoppas du litar på mig. För jag gör det med dig. jag säger allt till dig och vill att du ska veta att du kan göra det samma. GLÖM ALDRIG.

Du och jag. Nu och för alltid<3

2010-07-10 @ 20:52:33
URL: http://eejjas.blogg.se/
Postat av: joana

ska bara ta det lugnt i helgen dd?=)

2010-07-10 @ 22:01:20
URL: http://joanaz.blogg.se/
Postat av: eemmaaj

glöm inte vad jag sa igår på msn, menar det verkligen!

puss

2010-07-11 @ 01:00:58
URL: http://saveu.blogg.se/
Postat av: monika

sv: ja absolut! jag saknar dig också :*

2010-07-11 @ 06:12:26
URL: http://monikanorman.blogg.se/
Postat av: Josefine

GODMORGON :)

2010-07-11 @ 10:39:27
URL: http://pinksnow.blogg.se/
Postat av: Sandie

Det är ju rätt bra att du känner att du själv är din bästa vän, men ibland räcker det inte med ensam är stark. Det kan hända en katastrof som innebär att man behöver andra människor och behöver delge dem grejor, jag har själv varit i den sitsen. Men jag förstår dina tankar.

2010-07-14 @ 20:35:14
URL: http://chipset.webblogg.se/

Kränkande kommentarer till mig eller någon i min närhet kommer INTE att publiceras. Tänk även på att när du kommenterar så sparas ditt IP nummer. Glöm inte heller att lämna eran blogg adress, så jag kan svara tillbaks, för det kommer jag definitivt göra, så glöm inte det ! Annars är det bara att kommentera här:

Namn:
Kommenterar du ofta?

E-mail: (publiceras ej)

Blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0